83. Ik smeer ‘em!

Tom Boonen deed vorig weekend nog eens voor hoe het moet, de voorjaarsklassiekers in het wielrennen zijn weer volop aan de gang: tijd om jouw stalen ros dus ook weer van stal te halen! Veel mensen zien het niet zitten om door weer en wind te fietsen, maar met mooier weer in het vooruitzicht, hoop ik dat jij ook weer gemotiveerd bent om wat meer de fiets te nemen! Wij hebben voorlopig (en zo lang mogelijk) geen auto en doen dus bijna alles met fiets en openbaar vervoer.

Daarom volgden we in de maand maart een cursus Fietsenonderhoud bij Vormingsplus. In deze cursus leerden we onder leiding van een ervaren fietsenmechanieker de basis van fietsenonderhoud en ook eenvoudige reparaties uitvoeren: remmen vervangen en afregelen, lichten repareren, een stuurhuis of trapas nakijken, versnellingen bijregelen en banden plakken… We kunnen nu toch al wat werken aan onze eigen fiets. Zo’n cursus (en misschien zelfs nog eens een meer uitgebreide cursus) is écht een aanrader voor wie af en toe of vaak de fiets neemt. Een fiets laten herstellen neemt niet alleen tijd en is niet alleen duur, maar vaak kan je het ook gewoon zelf en het geeft echt voldoening als je zelf iets aan je fiets kan herstellen. Daarnaast leerden we ook dat preventie al het meeste oplevert. Je ketting regelmatig kuisen en smeren zorgt er zo voor dat deze een veel langere levensduur heeft. Onze lesgever was een heel enthousiaste kerel die alles op een begrijpelijke manier uitlegde aan ons, leken. Het waren 4 lessen van 3 uur en dus niet waren het niet zovéél lesuren, maar toch hebben we er veel van opgestoken. Het fijne was dat we in het magazijn van Velo les kregen en daar meteen op onze of een oude fiets die daar stond, konden oefenen. Gelukkig was ik in die cursus niet de enige die moest bekennen dat ik mijn ketting nog nooit gekuist of gesmeerd heb… Voorts is het ook belangrijk om je fiets proper te houden, want strooizout of zand dat in de bewegende delen zit mee te schuren is niet alleen slecht voor je fiets, maar zorgt er ook nog eens voor dat je minder snel bolt 🙂

Een paar dingen waar ik ook nog voor zorg, is dat ik zoveel mogelijk comfort heb op mijn fiets. Ik spaar er veel geld mee uit door niet met de auto te gaan, maar dan vind ik niet dat je moet besparen op comfort op die fiets. Ik heb zo héél grote én mooie fietszakken die ik spaarde met de actie van Met belgerinkel naar de winkel. Binnen enkele weken, op 5 mei kan je een nieuwe spaarkaart gaan afhalen om ook mee te doen aan de actie van dit jaar. Daarnaast heb ik ook een bagagedrager en snelbinders, alles dat niet aan mijn stuur hangt te bungelen, is toch al eens zo veilig! Ik pomp ook geregeld mijn banden op in het fietspunt met een fietspomp onder druk, zodat mijn banden goed hard staan en ik eens zo gezwind vooruit ga 🙂 In totaal heb ik nu drie fietsen: één goede waar dus alles wat ik vermeldde aan en op hangt, één slechte voor als ik wegga en niet wil dat mijn fiets wordt gepikt (…) en één plooifiets (daarover kan je in een eerdere blogpost wat meer over lezen). Zorg ook voor goede verlichting, je bespaart niet alleen op een potentiële boete, maar als je ook (al dan niet occasioneel) autobestuurder bent, zal je snel beseffen hoe belangrijk die verlichting is in het verkeer… En last but not least: investeer in goede fietskledij! Zorg dat je een goede jas en handschoenen hebt, en zorg ook voor een regenpak. Ik had eerst zo een cape, maar dat vond ik toch niet zo praktisch en ik heb me nu bij Hema een fietspak gekocht (broek + vest): helemaal niet duur en superhandig: gewoon overaan trekken en verder fietsen. Klein detailke: vergeet ook geen klein spiegeltje om wasbeertoestanden met je make-up te vermijden wanneer je door een regenbui bent geploeterd 🙂

Veel mensen denken dat het bijna niet mogelijk is om alles met de fiets te doen, maar dat is zeker niet het geval. Onze boodschappen voor een hele week gaan gemakkelijk in onze fietstassen (en eventueel op onze bagagedrager). Ook andere spullen die we nodig hebben kunnen we bijna allemaal gaan halen met de fiets. Wanneer we een grotere aankoop plannen die te dragen is, nemen we indien mogelijk het openbaar vervoer. En als dàt niet lukt, lenen we eens een auto, maar dat is niet vaak nodig. Verder is dat de mogelijkheid om na ons werk toch nog wat lucht en beweging te hebben. En ik kan je op mijn communiezieltje (hum hum 🙂 ) beloven dat de keren dat we écht in de regen aan het fietsen zijn, eigenlijk écht wel meevallen. Het regent dan wel vaak in ons Belgenlandje, maar dat is meestal geen hele dag van ’s morgens tot ’s avonds en dus is het meestal wel mogelijk om een moment te vinden om tussen de buien door boodschappen te doen. Voor ons woon-werkverkeer zijn we bewust dicht bij het station gaan wonen zodat we met de fiets naar het station kunnen fietsen (en in uiterste nood ook te voet of met de bus, maar dat is in de twee jaar dat we hier nu wonen nog maar 3 keer voorgevallen, namelijk toen het zo erg gesneeuwd had vorig jaar en we gewoon geen centimeter vooruit kwamen met de fiets, maar toen hadden de auto’s er minstens evenveel last van 😉 ).

Trouwens, graag wil ik jullie de cursussen van Vormingsplus warm aanbevelen. Je zal hierdoor zeker geen grondige theoretische en praktische kennis opdoen, maar toch al een basiskennis kunnen opdoen die ervoor zorgt dat je zelf eens wat sneller de handen uit de mouwen durft te steken. Zo volgden we ook al een cursus elekticiteit bij hen en staat ook loodgieterij en naaien (alleen ik dan 😉 ) ook nog op het programma. Veel van die dingen leer je al doende, maar die cursus geeft je dan net dat duwtje in de rug en die basiskennis die je nodig hebt om er ook effectief aan te beginnen. Meer informatie vind je op de site van Vormingsplus.

Hopelijk heb ik je met deze post (nog meer / opnieuw) warm gemaakt om volop gebruik te maken van je fiets! Indien dat nog niet gelukt is, geef ik je graag nog enkele goede redenen om met de fiets te gaan:

  1. Nooit meer parkeerplaats zoeken of ervoor betalen! Wanneer ik naar het stad rijd, parkeer ik mijn fiets quasi voor de deur en kan ik het uitgespaarde bedrag van de parking aan fijnere dingen besteden!
  2. Heel vaak ben je een pak sneller! Wanneer ik in het weekend naar het stad ga, is het file om de Ladeuzeparking binnen te rijden, dikwijls van voorbij de ring zelfs al en daar fiets ik dan gezwind voorbij! Hetzelfde geldt voor een bezoekje aan de Colruyt: die steenweg staat in het weekend vol auto’s in de file die op weg zijn naar één van de ketens die zich op die steenweg bevinden en opnieuw ben ik een pak sneller.
  3. Stijgt de benzineprijs nog eens? Dan trek ik mij dat niet aan! En wordt mijn loon daardoor ook nog eens geïndexeerd? Dan win ik zelfs dubbel!
  4. Je merkt veel meer op: zie je onderweg een nieuw winkeltje, dan stop je daar gewoon even en ga je eens een kijkje nemen! Je gaat misschien ook vaker eens naar een lokale handelaar en stimuleert zo de lokale en kleinschaligere economie!
  5. En ja, we kunnen er niet langs: maar fietsen zorgt nu éénmaal niet voor een CO2-uitstoot en is dus beter voor het milieu en het klimaat!

2 gedachtes over “83. Ik smeer ‘em!

  1. 6. het onderweg zijn = sporten! Zo hoef je na een lange werkdag niet meer te gaan sporten om fit te blijven, als je met de fiets naar huis rijd. Super voordeel voor een ongedisciplineerde ziel zoals ik 🙂 Ik fiets nu al twee jaar naar het werk (11km enkel), op een rustig tempo (wil niet buiten adem of zwetend aankomen) door alle weersomstandigheden en mijn conditie is nog nooit zo goed geweest en mijn benen nog nooit zo gespierd 🙂 Leve de fiets! 🙂

  2. Pingback: 245. Zet je schrap voor de Week van de Mobiliteit! | My Green Way of Life

Geef een reactie

