79. Wat te doen met restjes brood?

Ik eet niet graag brood dat wat ouder is of brood dat niet meer lekker ruikt. Gelukkig woont mijn vriend hier ook en is hij beroepsmatig bezig (geweest) met voedselverspilling waardoor ik inventief ben geworden. Want geef nu toe, brood weggooien of het gewoon hard laten worden op de chauffage en aan de vogeltjes geven (been there done that 🙂 ), is niet echt een duurzame vorm van omgaan met voedsel(resten)! In deze post lees je dus enkele tips om met brood nog iets lekkers te maken zonder dat je het met lange tanden moet opeten.

Verloren (gewonnen) brood

Dit is misschien een evidente manier om oud brood te gebruiken, maar ik geef toch even het recept. Kluts twee eieren in een diep bord en voeg er 20 cl (lees een geut) melk bij. Voeg eventueel wat peper en zout toe. Laat je boterhammetjes weken in het mengsel, bak het in een pan met wat boter in langs beide kanten goudbruin. Doe er wat suiker en/of kaneel op en smakelijk! Toch wil ik even zeggen dat op veel sites het advies staat om de korsten van het brood te snijden, wat wij dus niet doen. Wat moet je dan doen met die korsten? Ze weggooien? Terwijl dat absoluut niet minder lekker is mét korsten en je dus weer minder brood weggooit!

Paneermeel

Heb je in een recept paneermeel nodig? Bijvoorbeeld bovenop een preitaartje of iets dergelijks, zodat als je het in de oven zet, je een mooi bruin korstje krijgt. Gemakkelijk: leg het brood (eventueel op een bord) even op de chauffage en na een tijdje is het goed hard. Dan kan je het helemaal verkruimelen en heb je perfect paneermeel. Smakelijk!

Broodkruim

Eén van mijn favoriete bijgerechtjes is een slaatje van radicchio, stukjes blauwe kaas en gebakken broodkruim. (Radicchio behoort tot de witloffamilie. Dit ronde kleine kropje met paarsrode bladeren en witte nerven wordt echter meestal rauw gegeten. De knapperige stevige bladeren zitten strak op elkaar in de krop. De smaak is wat bitter, maar veel minder dan witlof en heerlijk krokant.) Gewoon dus je brood in stukjes snijden en even bakken in de pan. Mmmm 🙂

Broodpudding (bodding)

Mijn laatste maar misschien wel lekkerste tip is om van je restjes brood broodpudding te maken. Ik geef jullie ook het recept dat ik gebruik even mee (even googlen en je vindt er nog verschillende varianten op). Het recept hieronder is de ‘basis’ die ik eigenlijk nooit helemaal volg. Ik begin namelijk eerst met alles bijeen te halen van koekjes, ontbijtgranen, speculoos, peperkoek, gemberkoek,… dat er niet meer zo lekker uitziet of misschien zelfs al vervallen is (over die vervaldata komt later nog een post). En dat gaat dan allemaal mee in de broodpudding. De bakker doet er vaak ook zijn resten taarten nog in, dus als je dat ook nog hebt: go! Wat ik als variant ook doe is oude verrimpelde appels die wat melig zijn (of gewoon nog goede appels natuurlijk) in fijne stukjes mee in het mengsel doen.

Benodigdheden:

  • 250g brood – 3 sneden peperkoek (dit is dus gewoon de hele hoop aan restjes die je uit de keuken haalde, maakt niet uit als het wat meer is)
  • 3 eieren
  • 120 g kandijsuiker
  • 2 eetlepels vanillepoedingpoeder (niet echt noodzakelijk)
  • 200 g rozijntjes
  • 1/2 liter melk
  • 2 eetlepels boter
  • 1 koffielepel kaneel

Bereiding:

Doe het brood, de peperkoek (en dus alle andere restjes) en de rozijntjes in een kom. Strooi er de kaneel, de suiker en het puddingpoeder over. Overgiet met melk en laat een kwartiertje weken. Kluts de eieren en doe ze ook in de kom. Kneed het mengsel met de vingertoppen tot een gladde brij.  Smeer een bakvorm in met wat boter (niet nodig bij alle vormen) en doe er het mengsel in. Laat de broodpudding 45 à 55 minuten bakken op 190°C (dit hangt een beetje af van oven tot oven, ga gewoon af en toe eens kijken). Om te kijken of de broodpudding voldoende gebakken is, steekt u er een cake tester, een breipriem of een mes in. Dit moet er zo goed als droog terug uitkomen. Laat de broodpudding even afkoelen voor je deze uit de vorm haalt, maar niemand zegt dat je al geen spie kan proeven als die nog warm is!

7 gedachtes over “79. Wat te doen met restjes brood?

  1. Ik maak met mijn restjes brood soms ook Tunesische sinaasappelamandelcake (uit het kookboek ‘Vers uit de tuin’ van Sarah Raven . Er moet maar 30 gram oud brood in, maar het is toch weer een goed excuus om iets lekkers te snoepen ‘anders moet ik dat brood weggooien’!

  2. Ik vries mijn brood in. Je neemt enkel uit de diepvries wat je de volgende dag (of enkele uren later) op eet, geen snee wordt verspilt. Qua smaak kan het natuurlijk niet tippen aan vers brood, maar het is zeker even lekker als brood van één of twee dagen oud!

    In Slovakije kennen ze ook verloren brood, maar daar eten ze dat met ketchup! 🙂

  3. Pingback: 142. Green Way of Life bestaat 3 jaar :-) « My Green Way of Life

  4. Pingback: 169. Voedselverspilling: weg ermee! | My Green Way of Life

  5. Pingback: Wat kan je doen met brood korstjes? - Mamaliefde.nl

Geef een reactie

