77. Afval verminderen * the stylish way

Omdat de koffie op ons werk nu niet de beste ooit is, ga ik de laatste tijd vaak een koffie halen in een klein bar/restaurantje in de buurt. Na een week zag ik het resultaat ervan in mijn vuilbak naast mijn bureau: allemaal lege koffiebekertjes… Maar eigenlijk bestaat er een leuk alternatief voor die wegwerpkoffiebekertjes: de KeepCup – een stevige herbruikbare koffiebeker met hersluitbaar deksel. In het deksel zit een drinkgaatje dat kan afgesloten worden, wat zeer handig is om morsen te voorkomen. De koffiebeker is multifunctioneel en past in vele houders en expressotoestellen. Het materiaal waaruit de beker gemaakt is, is BPA-vrij plastic dat zowel in de vaatwas, het vriesvak als in de microgolfoven mag (zonder deksel). Rond de beker zit een sillicone band die de warme of ijskoude kop vasthouden gemakkelijker maakt. De eerste keer dat je in een koffiebar verschijnt met je eigen bekertje zal er misschien eens iemand wantrouwend kijken (wil ze nu korting ook??), maar de volgende keren ziet ook de eigenaar al snel het voordeel want hij moet geen nieuwe bekertjes verkopen! En natuurlijk kan je ook thuis koffie in je KeepCup doen! Bij Kudzu zijn ze beschikbaar in 4 maten (van espressomaatje tot een grande van 450 ml). En ze bestaan ook nog eens in superveel kleurtjes!

Dan kan je nog een stapje verder gaan: want waarom bij de bakker altijd je brood in een broodzak laten doen als je er eigenlijk ook zelf één kan meenemen? Bij de supermarkt plak je dan gewoon de juiste sticker op jouw zak. Ofwel hergebruik je je zak, ofwel ga je eens op zoek naar een mooie broodzak die je kan afwassen en hergebruiken. Een (zelfgemaakt) en heel mooi voorbeeld vind je bij Miss Stik.

Als ik thuis beleg wegsteek, dan steek ik dat in opstapelbare dozen voor in de frigo. Maar niets belet je om je eigen doosjes mee te nemen! Ook hier zal je bij een doorsnee winkel misschien een eerste vreemde blik krijgen, maar in de BioPlanet zie ik dit al geregeld!

“Maar zo bespaar ík toch niet?” zal je misschien denken… Fout! Je bespaart wel degelijk want aan restafvalzakken die bij ons al gauw 2 euro per stuk kosten, is elk stuk afval dat je uitspaart toch weer dat! En daar komt dan ook nog eens bij dat het ook gewoon supergoed is voor het milieu! En who wouldn’t want that? 😉

En ja, ik vergeet het bijna, maar als je dan zo flink bent geweest, steek je je boodschappen toch niet in een plastic draagtasje hé? Je brengt gewoon zelf je superstylish zak mee! Maar ik hoop dat de meesten onder ons ondertussen toch al zo ver zijn 😉

Geef een reactie

