75. Zelf kiemgroentjes maken (part 2)

Mijn enthousiasme voor de manier van kiemgroentjes kweken die ik ontdekt had in mijn vorige post, is niet voor niets gebleken.

tutorial_kiemgroentjesNa het uittesten van de verschillende methodes, ging ik helemaal overstag voor het kiemen van kiemgroenten in bokalen met jute. Ik maakte er een héél eenvoudige tutorial van (gebaseerd op de uitleg van Anarchiel), getekend in een boekje dat bij Flow magazine zat. Zet de boka(a)l(en) als je kan op een ietwat donkerdere plaats, dan moeten de kiempjes meer moeite doen en groeien ze sneller en beter.

Waaw, het is niet alleen super goed gelukt, het was ook echt handig en héél lekker, zeker met dat lentezonnetje dat er vandaag kwam piepen. Ik heb drie soorten kiemzaadjes geprobeerd: alfalfa, rucola en radijs. Vooral de alfalfa en de radijskiemen waren een eens zo groot succes. De radijskiemen heb ik zo gebruikt: een pistolet en philadelphia met kruiden en dan dus de radijskiemen erbij. Héérlijk! 

De alfalfakiemen heb ik zo gebruikt: crackers en daar geitekaas heel dun gesneden op en dan gegarneerd met de alfalfakiemen. Ook echt héérlijk!

Het fijne is dat de kiemen niet alleen heel lekker zijn, maar ook nog eens heel gezond. En men kondigt voor de komende week zacht lenteweer aan, als je het mij vraagt de ideale gelegenheid om hier ook eens mee te beginnen. Je moet wel rekenen dat je vanaf het moment dat je de kiemzaadjes weekt tot het moment waarop ze klaar zijn, er ongeveer een week tussen zit.

Heb je zin om nu zelf aan de slag te gaan? Neem dan zeker eens een kijkje op www.kiemgroenten.nl/recepten! Je vindt er niet alleen info over de (grote!) verschillen in smaak tussen de verschillende kiemgroenten, maar je vindt er meteen ook een hoop recepten!

3 gedachtes over “75. Zelf kiemgroentjes maken (part 2)

  1. Pingback: 160. Moestuinieren in potten en in de JardiMini | My Green Way of Life

Geef een reactie

