74. Zelf kiemgroentjes maken

Ik eet supergraag kiemgroentjes, héél gezond én lekker, maar spijtiggenoeg duur als je het zo aankoopt in de supermarkt. Gelukkig bestaan er verschillende manieren om kiemzaadjes tot volwaardige kiemgroentjes te laten ontkiemen. In een optimistische bui kocht ik het kiembakje van Lima aan:

Op zich zeker geen slecht systeem… Maar ik vind er toch een paar nadelen aan. Eerst en vooral vind ik persoonlijk de gaatjes in de bakjes soms wat te groot voor bepaalde kiemzaadjes. Natuurlijk voor dikke sojakiemzaadjes niet, maar voor bijvoorbeeld dunne preikiemzaadjes zijn de gaatjes echt groot. Verder ontkiemde de zaadjes wel, maar kreeg ik ze niet goed op goede grootte en had ik soms met schimmel af te rekenen (misschien omdat ik ze niet genoeg spoelde, maar dat was soms ook omdat de gaatjes iets te groot waren). Het is wel een handig systeem om water te geven enzo, maar je moet er wat vertrouwd mee geraken.

De stadshippie bedacht een alternatief systeem dat veel goedkoper is en volgens haar ook goed werkt: een zichzelf watergevend kiembakje. Hieronder kan je haar uitleg lezen over hoe dat precies werkt, en ik moet toegeven dat ik het nog niet geprobeerd heb, but it looks good!

Neem een plastic kuipje van boter, snij of knip een gleufje aan een kant van de deksel. Neem een stukje keukenpapier zo breed als het boterkuipje, en ongeveer 1.5 keer zo lang. Vul het kuipje met water, leg het keukenpapier boven op de deksel, en laat het door het gleufje naar beneden lopen, zodat het in het water hangt. Dan strooi je de kiemzaadjes op het deksel. Het keukenpapier hangt deels in het water en omdat het geleidt, blijft het papiertje altijd vochtig. Je hoeft alleen af en toe te checken of er genoeg water in zit. Eet smakelijk!

Zeker dus ook eens het proberen waard, dat staat nog op mijn lijstjes 🙂 Alleen stel ik me hier nog de vraag hoe het dan zit met eventuele schimmel en ook het (dagelijks) spoelen van de zaadjes lijkt mij hierbij moeilijk.

Bij Anarchiel vond ik hét wondermiddel dat niet alleen superweinig kost, maar ook heel gemakkelijk is en een overwéldigend effect heeft. Zorg voor een héél goed uitgespoelde bokaal (bijvoorbeeld van mayonnaise), jute en kiemzaadjes. Schep één eetlepel met kiemzaad in de pot. Doe het stukje jute over de pot en zet dit vast met een elastiekje. Doe ruim water in de pot. Laat de zaden zo’n zes uur weken en giet het water uit de pot. Spoel de zaden om met vers water. Zet de bokaal ondersteboven en laat deze ergens tegen rusten zodat deze schuin staat in een hoek van bijvoorbeeld 45°, zodat er water kan uitlopen en er lucht aan de zaden kan. Spoel de zaden dagelijks (dit is heel gemakkelijk door er wat water in te doen, zachtjes wat te schudden en weer leeg te gieten. Doordat je de bokaal terug schuin zet loopt de rest van het water er zo wel uit. Het resultaat is verbluffend en ik toon het al even met de foto van Anarchiel:

Zet de bokalen zeker niet aan een raam, maar eerder ergens waar het een beetje duisterder is. Dan moeten de kiemzaadjes meer naar het licht reiken en worden ze groter. Ik zorg zo snel mogelijk voor een eigen foto en ik kan jullie garanderen dat het resultaat al mijn verwachtingen overtrof. Alle problemen van schimmel, te kleine gaatjes of wat dan ook zijn hiermee opgelost. Alleen mijn rucola-kiemzaadjes deden het hier niet zo goed mee, ik ga dit nog eens proberen met muggengaas. Een extra leuk meegenomen voordeel is dat je afval (glazen bokalen) zo een compleet nieuw en nuttig leven geeft.

Voilà, nu heb je geen reden meer om hier niet mee te beginnen. Het enige wat je nu nog rest, is receptjes zoeken om deze heerlijke kiemgroentjes in te verwerken. Om je hiermee al een eindje op weg te zetten, vind je hier een supergoede website: www.depeuleschil.nl.

Véél succes en aarzel zeker niet om je bedenkingen, alternatieven, vragen of advies mee te delen!

19 gedachtes over “74. Zelf kiemgroentjes maken

  1. Ik dacht eigenlijk dat dat ook gevaarlijk kan zijn, had al eens wat gelezen over besmetting van kiemen. Maar heb het nu eens opgezocht en afhankelijk van welke zaden je gebruikt zou het toch veilig zijn (bron: mijn eerste google hit http://www.centrumvoormoederenkind.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=22&Itemid=29):

    “Kiemgroenten hebben in het verleden negatieve belangstelling gekregen omdat ze uitbraken van Salmonella en E. coli –vergiftigingen zouden hebben veroorzaakt. De oorzaak hiervoor moet gezocht worden in het gebruik van ongeschikte zaden. Zaden die gekiemd worden, mogen nooit in contact komen met dierlijke- of kunstmest en moeten het liefst van biologische oorsprong zijn. De gevallen van Salmonella en E. coli waren te wijten aan het gebruik van zaden die in aanraking waren geweest met dierlijke mest en die vervolgens commercieel gekiemd waren.
    Bij normaal thuisgebruik van (liefst biologische) zaden die daadwerkelijk bedoeld zijn voor het kiemen, is er geen risico.”

    Gezien jij al van kiemzaad spreekt neem ik aan dat dat wel in orde is en daar idd voor bedoeld is?
    Maar misschien nuttig dus voor andere lezers om het niet maar zomaar met alle zaden en zeker niet met (dierlijke) mest te proberen.

    • Hey Veerle, inderdaad, ik koop hiervoor speciaal biologisch geteelde zaden die bedoeld zijn om te kiemen. De mijne zijn van het merk Bio Som en ik kocht ze in de Bio Planet, maar er zijn veel winkels waar ze deze zaden verkopen. Ongetwijfeld zijn er ook nog andere goede merken, maar ik verkies toch biologisch geteelde zaden. Ze kosten daar 2,75 euro per zakje.

      Bedankt voor je reactie!

  2. Pingback: 75. Zelf kiemgroentjes maken (part 2) « My Green Way of Life

    • Helemaal mee eens.. Ondertussen heb ik ook de Stadshippie-wijze niet goed bevonden… Teveel kans op schimmels en teveel gedoe allemaal. De Anarchiel-wijze is bij wél een groot succes, en dan is groot nog een understatement 🙂

  3. Ik heb twee potten gevuld met kiemzaden (tuinkers en radijs, verkocht als kiemgroenten) en water. Ik ben benieuwd!

    Wel had ik net twee weken geleden onze jute weggegooid. In plaats van jute heb ik dan maar borduurstof gebruikt omdat die het dichtst in de buurt kwam. Ik moet alleen eens uitzoeken of deze stof niet met chemicaliën of dergelijke behandeld is. Als dat is, dan is mijn eerste poging tevergeefs en ga ik op zoek naar jute. 🙂

  4. Is er een specifieke reden waarom er jute gebruikt wordt? Of zou het even goed lukken met een stuk katoen (stuk uit een oude keukenhanddoek bvb)? Borduurstof is nu ook niet iets dat ik in huis heb. 🙂

    • ik denk dat het jute is omdat die gaatjes juist goed zijn: groot genoeg zodat er voldoende water kan uitlopen en niet té groot zodat de zaadjes er zelf niet mee uitlopen. Maar niets verhindert je om het eens te proberen met een andere stof hé! In de stoffenwinkel bij ons in de buurt kan je per 10 cm stoffen kopen, dus daarom dat ik het daar meteen mee geprobeerd heb. Als je het toch zou proberen met andere stoffen, laat ons dan zeker weten of het een succes was hé 😉

  5. Hoi hoi, ik ben een beetje laat maar had deze link niet gezien bij mijn pingbacks, pas toen iemand er op wees!

    Mijn kiemsysteem werkt vooral voor sterrekers-achtigen, waarbij je kleine groene plantjes wilt. Je hoeft het niet te spoelen, de zaadjes blijven vochtig doordat het keukenpapier in het water hangt. Omdat het redelijk snel kiemt heb je geen last van schimmel. Hoogstens vergeet je het bakje bij te vullen en verdroogt het 😉

    Mijn systeem is vooral makkelijk omdat je er écht geen omkijken naar hebt. Pas als de kiemen er zijn hoef je weer wat te doen, namelijk plukken/knippen. Ik hoop dat je het al eens geprobeerd hebt en anders hoop ik dat je dat nog doet, ik hoor graag hoe het bevalt!

    Groetjes Geerte / Stadshippie

    • Hoi Geerte,

      Ik heb ondertussen alle systeempjes eens getest en ben toch volledig overstag gegaan voor het systeem met de glazen potten en de jutte. De oogst is echt enorm en het dagelijks spoelen gaat supersnel tussendoor als je aan het koken bent ofzo. Daarnaast kunnen de potten ook wat verder van het aanrecht staan (want als ze niet té licht staan, groeien ze beter en sneller en aan mijn keuken is net een zuidelijk gericht raam…
      Ik denk dus dat je systeem zeker ook goed is, maar misschien moet je gewoon het systeem zoeken dat het best bij je past 😉

      In deel 2 van deze blogpost vind je mijn oogst en wat ik ermee deed: http://tinyurl.com/od22e5c

      Bedankt voor je reactie! Ik vind je blog trouwens erg leuk! Ik krijg er nog meer zin van (dan nu al heel erg het geval is) om een moestuintje te beginnen, maar eerst een huisje te koop met tuin vinden in de buurt van het centrum / station van Mechelen 🙂 Daarna gaan we een tijdje zoet zijn met de plannen voor die tuin!

      Liefs, Isabel

  6. Pingback: 160. Moestuinieren in potten en in de JardiMini | My Green Way of Life

  7. Pingback: Voorjaarskriebels - kiemgroenten - De Keuken van de Koning

Geef een reactie

