72. Stoppen is dus niet moeilijk (want ik kan het zelfs)!

Vorig jaar kocht ik voor mijn vriend in zo een klein ecologisch winkeltje supermooie wollen handschoenen met een leren randje aan. Hij was er heel blij mee en heeft ze sinds echt veel gedragen. Maar omdat we geen auto hebben en dus veel fietsen, was dit het gevolg:

 gaatjes aan zijn beide wijsvingers op de plaats waar hij zijn remmen vasthoudt 🙂

 omdat ik het zo spijtig vond dat er een gaatje in zat (om niet te zeggen een heus gat, maar dat was meer te wijten aan het feit dat ik niet onmiddellijk ingegrepen heb…), begon ik te denken dat dat misschien maar eens gestopt moest worden. Voor de leken onder ons: het gaatje al wevend terug opvullen. Voor mij was dat iets dat mijn oma altijd deed, maar ik vond het zo fascinerend dat een gaatje plots opgevuld werd zonder dat je dat al te fel zag, dat ik besloot dat dat wel heel moeilijk moest zijn en dus deed ik zulke reparaties af en toe eens naar de oma van mijn vriend. Zij was superblij dat ze ons kon helpen en daarmee was de kous dan af (letterlijk soms 🙂 ).

 Maar omdat we niet direct terug naar zijn oma zouden geraken ben ik in al mijn enthousiasme stopwol gaan kopen en heb dan eens gegoogled hoe ik dat best zou aanpakken. Al gauw vond ik positieve, maar ook veel negatieve reacties, wat mij toch wel verbaasde… Ik overloop er een paar:

* Wie stopt er nu in deze tijd nog sokken. Daar hou ik mij niet mee bezig er zijn belangrijkere dingen
* Wie stop er nu nog kousen , we leven wel al in de 21 eeuw ! ! !
* Is dit nog van deze tijd ? kousen kapot = gewoon de vuilbak in ! gestopte kousen is toch ook geen mooi zicht, vind ik
* Oei oei! Ik wist niet dat er nog mensen waren die die effectief deden? Als er hier een gat in een kous is gaan die gewoon de vuilnisbak in.

Al deze negatieve reacties ten spijt was ik nog altijd vol goede moed om dit eens te proberen, er was toch niets verloren als er blijkbaar zoveel mensen gewoon alles weggooien waar een gaatje in komt! Zij deed me ook al weer wat meer moed krijgen. En voilà, een YouTube filmpje op maat van de ultieme leek did it for me

Ik ben dus aan de slag gegaan en het resultaat was dus echt goed, kan je je dat voorstellen 🙂 Ik was echt trots 🙂 Het is wel de andere hand die je hieronder ziet, maar het gaatje was bij alletwee de handschoenen even groot, dat garandeer ik jullie op mijn communiezieltje!!

En voilà, bij deze moedig ik jullie dus aan om ook eens hetzelfde te proberen! Heb jij een gaatje in een wollen trui, sok, handschoen, muts, of welk kledingstuk dan ook: stoppen maar 🙂 Gewoon een beetje stopwol in de juiste kleur kopen en een gewone naald met een groot genoeg gaatje doet de rest! De stopwol die ik gekocht heb had 4 draadjes, ik heb die wel alle 4 samen gebruikt omdat deze handschoenen niet superfijn geweven waren, maar dat moet je wat bekijken naargelang jouw kledingstuk. Wat je dan eigenlijk doet is genoeg zijwaarts van het gaatje beginnen en dan echt weven, zoals we vroeger met strookjes papier deden om een dambordpatroontje te krijgen 🙂 Gewoon je draad dus door de steken trekken en zo op en neer gaan, eerst verticaal en dan horizontaal (of omgekeerd). Ik had nog wat draad over, dus ik heb dan nog maar eens verticaal en nog eens horizontaal gestopt, kwestie van het goed sterk te maken en het niet te snel opnieuw te moeten doen…

Ik ben alvast overtuigd, hopelijk jullie ook!

9 gedachtes over “72. Stoppen is dus niet moeilijk (want ik kan het zelfs)!

  1. Heel leuk om dit te lezen! Ik doe dat ook al jaren en vaak krijg ik ook de reactie “wie stopt tegenwoordig nog zijn sokken/handschoenen?!” Wel, ik! En ik doe dat al jaren, gewoon omdat ik het zonde vind een sok of handschoen weg te gooien omdat er een gaatje inzit.
    Elke winter komt er wel een gaatje in een handschoen, dat ik met veel plezier en voldoening repareer. Mijn handschoenen gaan zo in ieder geval eens zo lang mee 🙂
    Dus mensen, ga er gewoon voor, al doende leert men! 🙂

  2. Pingback: 142. Green Way of Life bestaat 3 jaar :-) « My Green Way of Life

  3. Ik was blij te zien hoe je een gaatje kan stoppen! Een heel mooie pull van mij heeft 3 gaatjes! Sleet? Gehaperd? Ik ga het zeker proberen maar moet nu eesrt nog de juiste stopwol vinden!
    Enkele jaren geleden was er op de Veemarkt in Kortrijk (naast Isabelle (groenten en Fruit) een stoppagewinkel maar die is verdwenen!

    • Veel succes! Ik heb mijn stopwol gewoon bij Veritas gekocht (kleine kartonnetjes met een kleurtje stopwol). Het leuke hieraan is dat je niet teveel hebt, want voor elk stop-projectje heb je toch de juiste kleur nodig hé…

  4. hey isabel en alle andere sokkenstoppers,
    ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar er bestaat tegenwoordig zo een hip pakketje om echte wollen spullen te herstellen nl. www;woolfiller.com van Heleen Klopper…echt heel tof!

Geef een reactie

