68. Starten met dat weekmenu!

Ik hoor soms mensen zeggen dat ze zeer vaak naar de supermarkt lopen, vaak niet weten wat ze die avond gaan eten en als je zo last-minute moet beslissen is de kans in mijn ogen al veel kleiner dat dat een gezonde maaltijd wordt. Wanneer je met honger naar de supermarkt holt, kan ik me inbeelden dat je niet eerst nog even een recept gaat opzoeken, de tijd neemt om te kijken wat je nog in je kasten en frigo hebt zitten en dan nog snel een lijstje gaat maken van wat je nog nodig hebt… Wat tijd stoppen in nadenken over wat je gaat eten de komende week, levert op een later moment tijd en geld op, en nog zoveel meer zoals uit deze blogpost zal blijken!

Daarom wil ik met deze blogpost graag een warme oproep doen om het maken van een weekmenu eens een kans te geven. Misschien zie je niet direct het verband met een green way of life, maar dat is er zeker wel! Zo zullen bijvoorbeeld niet alle groenten die je in de supermarkt ziet liggen ook effectief seizoensgroenten zijn, en tenzij je daar ondertussen al een app voor hebt op je smartphone of een biologisch genie bent die elke groente in het juiste seizoen plaatst, kom je gegarandeerd met een niet-seizoensgroente thuis.

Je kan misschien zeggen dat je liever alles vers hebt, maar wij krijgen bijvoorbeeld in sommige seizoenen veel groenten in één keer uit de moestuin van de ouders van mijn vriend. Afhankelijk van welke groente het is, vries ik de groenten gereedgemaakt, geblancheerd of rauw in. Wanneer je bijvoorbeeld rijpe zomertomaten verwerkt tot saus en soep, kan je ook van die gezonde vitamientjes genieten in de winter. De tomaten in de winter zijn immers niet zo lekker en niet zo boordevol vitaminen!

Wanneer je (volledig, één dag per week, of af en toe) vegetarisch wil eten en je dit nog niet zo lang doet, moet je ook wat nieuwe receptjes kunnen proberen. Dat is niet zo evident wanneer je dit last-minute ineen moet gaan knutselen… Wij kunnen er echt van genieten om aan het einde van de week in onze plakboek vol receptjes van overal te bladeren om een succesreceptje of een nieuw vegetarisch recept uit te proberen. Op de duur heb je een aantal basisingrediënten ook gemakkelijker in huis, waardoor je sneller aan de slag kan. En of je nu vegetarisch wil eten of niet, door een weekmenu te maken kan je bewust meer variatie steken in wat je die week zal eten. Bijvoorbeeld aardappelen, rijst, quinoa, tarwegraantjes en pasta afwisselen in de week maken je weekmenu zoveel meer gevarieerd. Eén dag een gemakkelijke vleesvervanger, een andere dag een meer ingewikkelde, zelfgemaakte vleesvervanger en ga zo maar door.

Een ook niet onbelangrijke reden is je budget. Wanneer je (bijna) voor een hele week inkopen doet, kom je eerst en vooral al maar één keer in verleiding om allerlei lekkers mee te nemen dat je eigenlijk niet nodig hebt en dat misschien ook niet eens zo gezond is. Daarnaast heb je meer oog voor wat al in je kasten en diepvries of frigo zit, waardoor je sommige weken gewoon je voorraad eens kan aanspreken. Maak je iets klaar en heb je nog over, dan vries je gewoon een portie in voor een volgende keer of je eet er nog een dagje van. Ook het feit dat je maar één keer per week de verplaatsing naar één of meerdere winkels maakt, kan je budget ten goede komen als je bijvoorbeeld telkens de auto neemt om boodschappen te doen. Gelukkig kunnen wij dit altijd met de fiets doen, zo hebben we én beweging én geen kosten aan onze verplaatsing.

Wat ook fijn is, is dat wanneer je nog een restje van iets bepaald over hebt, je gewoon eens kan googlen en zoeken naar een receptje met dat ingrediënt in. Wij worden hier hoe langer hoe beter in, zo ga je voedselverspilling tegen en je portemonnee zal je ook niet horen klagen! Tot slot is het een fijne manier om eens een nieuw recept uit te proberen.

Misschien een voordeel waar je niet direct aan denkt: rust 🙂 Het maken van weekmenu’s bevalt me erg goed, ik word er echt rustiger van! De dagen kunnen onderling nog wel eens wisselen, maar op deze manier weet ik in ieder geval wat ik nog in huis moet halen en wat ik kan voorbereiden (aardappelen schillen of iets de avond van te voren uit de diepvries halen). Dit laatste is ook weer aan te moedigen: wanneer je iets de avond van te voren uit de diepvries haalt en in de frigo legt, koelt dit koude pakketje je frigo mee af, waardoor die weer even minder hard moet koelen. Zo bespaar je zelfs nog energie ook!

Ik heb van die dagen dat ik overloop van de energie en de dag erop ben ik dan weer zo leeg als kan zijn na mijn werkdag. Wat ik dan soms doe, is gewoon al een beetje voorbereiden aan het eten van de dag erna. Soms maak ik zelfs de hele maaltijd al! Dingen zoals moussaka, lasagna en pastasaus worden vaak nog lekkerder de dag erna als alle kruiden en smaken goed hebben kunnen trekken. Extra lekker dus en eens héél snel en gemakkelijk eten!

Op hun website geeft Libelle enkele tips voor weekmenu-starters:

  • Probeer een vast schema aan te houden: dinsdag veggie-dag, vrijdag restjesdag, zaterdag restaurantdag, enz.
  • Kies een vaste weekdag om al jouw aankopen te doen.
  • Hou je aan je weekmenu! Er kan weleens iets onverwacht tussenkomen, maar het is niet de bedoeling dat je te pas en te onpas je weekmenu gaat verschuiven.
  • Planning is everything. Hou rekening met de hobby’s van je kroost, jouw wekelijkse bezigheden en de agenda van je lieftallige partner.
  • Kook af en toe eens wat grotere porties om achteraf in te vriezen. Op dagen dat je minder tijd hebt, hoef je enkel die portie uit de vriezer te halen.

Dit is misschien wel goed voor weekmenu-starters, maar toch enkele bedenkingen:

Ik probeer niet echt een vast schema aan te houden, ik probeer vooral variatie aan te brengen, zowel inhoudelijk als qua moeilijkheidsgraad. Ze raden blijkbaar aan om ook niet teveel te verschuiven, maar ik zie niet direct waarom: op een dag dat ik energieker ben kies ik liever voor een menu dat meer energie vereist. En op maandag kan ik misschien wel heel veel zin hebben in het menu van woensdag, dan maak ik dat toch gewoon! De enige uitzondering hierop is dat sommige dingen die vers moeten gegeten worden, best wel aan het begin van de week aan bod komen natuurlijk, maar ook hier kan je het eventueel voor een later moment in de week invriezen.

Tot slot nog even dit: de ecologische scheurkalender waar ik het enkele posts geleden over had, bevat op de achterzijde van elk weekendblaadje een weekplannertje voor de week erop. Ideaal dus om daar mijn weekmenu op te noteren en weeral geen extra papier verspild zie 😉 Wat ook fijn is dat er ook een soort boodschappenlijstje bijstaat met de groenten die op dat moment geoogst worden. Als je de scheurkalender niet hebt kan je op www.groentekalender.be ook altijd even gaan piepen.

2 gedachtes over “68. Starten met dat weekmenu!

  1. Pingback: 169. Voedselverspilling: weg ermee! | My Green Way of Life

Geef een reactie

