64. U heeft meer macht dan u denkt!

De laatste tijd hoor je in de straat meer en meer gemor over “de” banken en “de” energieleveranciers. Zij plukken ons allebei kaal, zonder hiervoor enige verantwoording te moeten geven, zonder hiervoor op het matje geroepen te worden. Ze krijgen ongebreideld staatswaarborgen, dan wel kortingen op belastingen. Ze verspillen geld en “investeren” dat in bonussen voor hun CEO’s of in zaken die eigenlijk helemaal niet goed zijn voor de bevolking, de banken investeren schaamteloos in rommelkredieten (ook nu nog na de kredietcrisis van 2008!) en in niet-hernieuwbare energiebronnen, de energieleveranciers maken je wijs dat je bij hen groene energie aankoopt, terwijl die zo “grijs” is als maar kan zijn. De banksector stelt blijkbaar alles in het werk om hun klanten de crisis te laten betalen. Stijging van het tarief voor de basisbankverrichtingen, verlaging van de rente en getrouwheidspremies op spaarrekeningen, duurder wordende hypotheekkredieten… Alles lijkt in aanmerking te komen om de verliezen van slecht beheer en verkeerde investeringen van de banken te absorberen. Ook de energieleveranciers doen hun duit in het zakje. De Belgische energieleveranciers Electrabel (Suez) en SPE Luminus hebben zo vorig jaar 328 miljoen euro verdiend door CO2-rechten die ze zelf gratis kregen, toch door te rekenen aan hun klanten.

De laatste tijd hoor je echter positief nieuws op dat vlak:

wat betreft de energieleveranciers:

wat betreft de banken is het nieuws wat minder positief:

Ik vind het heel spijtig dat “de consument” zich zo weinig bewust is van de macht die hij heeft. U vindt dat uw energieleverancier niet zo bedrieglijk mag omgaan met het geld dat u betaalt? Dan kan u twee dingen doen, en bent u die misschien zelfs moreel verplicht. Een eerste stap is uw ongenoegen te laten blijken aan het bedrijf in kwestie. “Wat haalt dat uit?” hoor ik u denken. Wel, één consument die dit doet zal misschien het verschil niet maken, maar honderden, duizenden, consumenten die dit doen gaan een bedrijf zeer zeker wel aan het denken zetten. Spijtig genoeg is de Belg soms wat te passief op dat vlak (zeker als je ons vergelijkt met de mondige Nederlander 🙂 ). Hierbij dus een warme oproep om dit wel te doen. Een tweede en in mijn ogen zeer logische stap, is te veranderen van energieleverancier. U vindt het niet kunnen dat u een plaatje wordt voorgehouden van windmolens en zonnepanelen terwijl het meeste van hun energie komt uit afgeschreven kerncentrales? Of dat de belastingkorting die de overheid hen toekent nog eens dubbel wordt doorgerekend aan u? Handel hier dan naar en verander, liefst nog vandaag! De milieuadvieswinkel geeft je hierbij graag advies. Héél nuttig, want voor de verschillende leveranciers bestaan verschillende overstaptermijnen! U heeft hierbij zelf nog de keuze of u zich wil focussen op de prijs, of u dit al dan niet wil combineren met het gebruik van (100%) groene energie.

Ik begrijp heel goed dat overstappen van energieleverancier heel wat minder moeilijk is dan overstappen van bank. Dit doet u niet lichtzinnig een paar keer op 10 jaar… Toch wil ik u in deze post warm maken om dit minstens eens goed te bestuderen. U kan hierbij op jaarbasis niet alleen veel geld mee besparen, u kan hiermee ook een onethisch beleid afstraffen. Zo verscheen in De Standaard eerder dit jaar dit bericht:

De topbonussen bij de grootbanken zijn helemaal terug. Kampioen in België is Jean-Laurent Bonnafé, die als ceo van BNPP Fortis een extraatje van 1,3 miljoen euro opstrijkt.

Testaankoop stelt dan weer:

De Belg is en blijft een trouwe klant van zijn bank, maar dat is niet altijd omdat hij echt tevreden is over de diensten die de financiële instelling hem aanbiedt. Het blijft een feit dat veranderen van bank een complexe demarche is waarvoor een dosis moed en doorzettingsvermogen nodig is.

Maar wil dit zeggen dat u dan helemaal niets moet doen? Nee! Ik raad u dus (voor zover u mijn raad in overweging wil nemen 🙂 ) aan om ook hier weer de twee stappen te ondernemen. Begin met uw kantoor eens een mail te sturen met uw mening over uw bank. Geloof me vrij, ze gaan je heus niet wegjagen als klant in het huidig klimaat, integendeel. Een bank moet er niet meer vanuit gaan dat eens u klant bent, u dit blijft. De laatste maanden hebben uitgewezen dat u uw geld beter spreidt. Ik heb dus nog een rekening bij BNP, omdat dit nu éénmaal gemakkelijk is om zo mijn courante verrichtingen niet te moeten aanpassen (en alle rekeningnummers en domiciliëringen). Maar daarnaast hebben mijn vriend en ik een spaarrekening bij Triodos (klik hier voor een eerdere blogpost over deze bank), waarop we maandelijks al ons spaargeld zetten om zo onze eigen banken de kans niet te geven om ons geld te verkwisten…  Vanaf het moment dat Triodos ook een zichtrekening met bankkaart aanbiedt, zal ik de eerste zijn om een BNP loket te zoeken in het Leuvense (wat met de dag moeilijker wordt) en aldaar PERSOONLIJK mijn rekening te gaan opzeggen. Tot die tijd houd ik het dus bij een gerichte mail die ik ondertussen 2 maanden geleden stuurde, maar waar ik nog geen antwoord op kreeg en waarin een hele reeks bedenkingen en klachten werden geformuleerd.

En nog even dit: ook al krijgt u niet (direct) antwoord:
een eindeloze reeks mails van consumenten zullen heus wel ergens terechtkomen!

Ik wil nog even duidelijk maken dat deze post niet bedoeld is als anti-Electrabel (…) of als anti-BNP, maar eerder pro-mondigheid en pro-veranderen wanneer u eigenlijk niet akkoord bent met een bepaald beleid. Eén consument zal het verschil niet maken, maar de massa wel, en dat is toch wel één van mijn vurige wensen voor het komende jaar. Dat we er met zijn allen voor mogen zorgen dat door de keuzes van elke dag, het beleid geprikkeld en gestuurd wordt. En dat we op die manier aangeven dat we niet gewoon een noodzakelijk kwaad zijn dat toevallig nood heeft aan energie of een bankdienst. Dat we voor die vele euro’s die we krijgen, een dienst in ruil krijgen waar we ook achter kunnen staan, een dienst krijgen die transparant is en waarvan we voor de volle 100% weten waarvoor die staat!

2 gedachtes over “64. U heeft meer macht dan u denkt!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s