58. Mjammie (veggie) “foie gras”

Ik ben een liefhebber van foie gras-achtige toestanden, maar na de beelden van Gaia heb ik daar beslist geen zin meer in. Daarnaast past dat niet echt in een vegetarisch “dieet” natuurlijk… Ik ben er trouwens van overtuigd dat we nog heel wat andere zaken niet meer zouden eten als we eens zouden zien hoe de dieren behandeld worden of hoe dat nu net gemaakt wordt, maar dat volledig terzijde 🙂

Gelukkig bestaan er immers voor de liefhebbers ondertussen reeds verschillende alternatieven (die ik als kenner natuurlijk al uitgetest heb mhehe). Smeer deze op een toastje met een beetje uienconfijt en je hebt gegarandeerd succes! Ik vind het ook een heel toegankelijke manier om sceptische en notoire vleeseters eens een alternatief aan te bieden zonder hen meteen een veggie maaltijd voor te schotelen.

Tartex paté truffel champagne
Deze vind ik héél lekker met een echt goede textuur ook. Je kan deze vinden in biowinkeltjes, ook in BioPlanet. Van het merk Tartex kan je overigens nog een hele brede waaier aan patés kopen,  zeker de moeite om eens uit te testen welke jouw favoriet is (paté met pesto is bijvoorbeeld ook een succes hier). Wat ook fijn is, is dat je deze patés gewoon het hele jaar door kan kopen.

Faux gras van Gaia
Ondertussen al dĂ© bekende foie fras vervanger, het “diervriendelijke alternatief voor fijnproevers”. Te verkrijgen vanaf december bij alle grote supermarkten en natuurvoedingswinkels. Ook deze vind ik superlekker, zelfs mijn ouders waren overtuigd bij het eten van deze faux gras. Op hun site kan je enkele heerlijke recepten ontdekken met faux gras in verwerkt: http://www.fauxgras.be/

Tofoie Gras
Dit is iets moeilijker en minder toegankelijk, maar verdient hier natuurlijk ook een plaatsje. Het is namelijk een recept om zelf aan de slag te gaan (jammergenoeg in het Frans, maar die “effort” moet je dan maar doen 🙂 Meer info vind je hier http://vg-zone.net/2010/12/03/tofoie-gras/

Heb jij nog ergens een heerlijke vervanger gevonden van de beruchte foie gras? Laat het mij zeker weten!

Geef een reactie

