50. Fiets plooien en we zijn weg!

We willen bewust de aankoop van een auto nog even uitstellen. We hebben immers nog geen kinderen en zijn vrij dicht bij het station van Leuven gaan wonen zodat we supergemakkelijk met de trein naar Brussel kunnen pendelen voor ons werk. Ook Geel (met de bus een dik uurtje) en Mechelen (met de bus 40 minuten, met de trein nog sneller), waar onze ouders wonen liggen ook gemakkelijk genoeg bereikbaar om hier zonder problemen te geraken. Ons probleem situeerde zich eerder wat we dan deden als we in het station van Geel of Mechelen aankwamen. Vaak gaan we naar daar in het weekend en net dan rijden er minder bussen of zelfs helemaal geen…

Telkens beroep doen op onze ouders om chauffeur te zijn of een belbus regelen maar dan vasthangen aan die uren, dat werd een beetje onhoudbaar (ook al hebben onze ouders nooit geklaagd, maar dat is geen referentie hé). Daarom hebben we besloten om 2 plooifietsen te kopen. Deze mogen gratis mee op het openbaar vervoer en zorgden ervoor dat onze mobiliteit er aanzienlijk op vooruit ging.

En zo begon onze zoektocht naar de plooifiets die ideaal was voor ons. Ik laat jullie graag weten waar wij rekening mee gehouden hebben.

prijs

Dit was eigenlijk het eerste criterium. Immers, voor plooifietsen kan je – net als gewone fietsen – heel veel en heel weinig betalen. Omdat wij de plooifietsen niet héél intensief zouden gebruiken (maar die mogelijkheid zich in de toekomst eventueel wel kan voordoen voor bijvoorbeeld een ander woon-werktraject), hebben we ervoor gekozen om niet de goedkoopste (lees: Hema, bTwin, …) en niet het duurste (lees: Brompton) te kopen. We hebben gekozen voor het merk Dahon, dat degelijke fietsen aan een betaalbare prijs aanbiedt. In principe kan je vanaf 150 euro een plooifiets vinden, maar je kan ook vlot over de 1000 euro gaan.

afstand

Bij langere verplaatsingen in combinatie met trein, is het rijdcomfort en de compactheid belangrijk (bijvoorbeeld Brompton, Dahon, Birdy). Voor korte verplaatsingen kan een goedkopere en minder comfortabele vouwfiets volstaan (bijvoorbeeld Mobiky, Strida, Beixo). Bij langere afstanden die je met de fiets moet doen moet je dus letten op: versnellingen, de grootte van de banden en de bestuurbaarheid.

plooien

Moet je je fiets elke dag gebruiken en moet dit snel gaan? Dan kies je best voor een fiets die gemakkelijk, handig en snel plooit. Hierin is Brompton de onbetwiste kampioen. Gebruik je je fiets niet elke dag en maken 2 minuten niet veel verschil uit, dan hoef je niet per sé het snelst plooiende model te kiezen, maar probeer dit zeker eens in de winkel. In het begin is dit plooien even wennen, maar na een tijdje lukt dat wel goed (tenminste als je een model hebt gekozen dat goed plooit).

gewicht

Dit is belangrijk, maar afhankelijk of je een lang stuk te voet moet doen of waarvoor je de fiets precies gebruikt. Wij rijden bijvoorbeeld tot aan de bushalte, plooien de fiets daar op en moeten eigenlijk hoogstens 10 stappen in de bus doen met de fiets. Toch hebben wij gezocht naar een model dat niet zwaar was, want als je dan toch eens de trein neemt en je jezelf op de trappen naar het perron een breuk heft zal je ook niet ver meer fietsen…

lichaamsbouw

Iets waar je misschien niet direct aan denkt, maar wat toch ook niet te verwaarlozen is, is je eigen lichaamsbouw. Ben je een klein lichtgewicht dan is dit misschien niet zo relevant, maar ben je groot en/of vrij zwaar, dan moet je  toch rekening houden met de capaciteiten van de fiets. Bij een heel aantal plooifietsen staat een maximale grootte of gewicht vermeld.

wielen

Er zijn plooifietsen met absurd kleine wielen, maar ook plooifietsen met vrij grote wielen. Ook hier naargelang het gebruik: als je in verhouding veel moet fietsen en de fiets niet noodzakelijk heel klein moet opgeplooid worden, dan kies je beter grotere wielen. Heb je toch graag een zeer compacte vorm als de fiets is opgeplooid en moet je niet superlang fietsen, dan zijn kleinere wielen meer aangewezen. Toch vind ik niet dat je te klein mag gaan omwille van het rijcomfort. Maar dit is persoonlijk natuurlijk. Let er ook op of de ketting beveiligd is tegen broeken die erin kunnen geraken of vol smeer kunnen geraken. Onze ketting is niet volledig afgesloten met een kettingkast, maar we gebruiken aan één kant wel een strip om onze broekspijp smaller te maken. Een kettingkast heeft ook als nadeel dat als je ketting eraf valt of als je er  wil aan komen, dit niet altijd mogelijk is.

accessoires

Bij de goedkoopste modellen zijn bijna geen accessoires ter beschikking, ze hebben er echt alles afgehaald wat niet absoluut noodzakelijk is. Elk accessoire zal je wel betalen, maar over sommige moet je toch eens goed nadenken voor je ze laat vallen of als onbelangrijk kwalificeert. Ik denk hierbij aan:

  • verlichting: een achterlicht hebben de plooifietsen vaak wel, een voorlicht vaak niet;
  • een bagagerek (met snelbinder): een deel plooifietsen beschikken hierover, ook hier moet je voor jezelf uitmaken of je dit nuttig vind (wij hangen er een kleine fietstas aan die ook als schoudertas dienst kan doen);
  • versnellingen: zoals hierboven reeds gezegd, dit hangt eigenlijk voornamelijk af van de afstanden die je met de fiets moet afleggen en of het terrein vlak is of niet;
  • pompje in het zadel: lijkt misschien een detail, maar een klein pompje op zak hebben is niet altijd een overbodige luxe omdat de kleinere bandjes ook vaker opgepompt moeten worden;
  • kleine wieltjes die ervoor zorgen dat je de fiets kan voortrollen als hij opgevouwd is.

We zijn in Decathlon de bTwin modellen gaan testen, maar waren niet overtuigd: de goedkoopste modellen vonden we te basic en het duurdere model was wel oké maar vonden we dan weer te duur voor wat toch een supermarktfiets blijft. De prijzen variëren hier van 150 tot 500 euro. Klik op de link voor meer informatie over de plooifietsen van Decathlon. Een collega van mij was zeer tevreden over de plooifietsen bij Hema. Deze komt op 300 euro, maar ook hier hadden we net niet genoeg vertrouwen in de kwaliteit, omdat de prijs zo laag ligt. De fietsen van Brompton hebben we dus niet overwogen omwille van de prijs, ook al komen ze er bij testen wel zeer goed uit. Drie Brusselse zaken verkopen dit merk: La Maison Du Vélo, Velodroom en Veloxygène. Ook als je kiest voor het merk Dahon heb je nog een grote keuze, zowel in prijsklasse als in accessoires die ter beschikking zijn gesteld. Wij hebben hiervoor geen goedkopere verdeler gevonden dan fietskopen.be. Deze is toch al gauw 80 tot 100 euro goedkoper dan een andere verdeler, en voor dat prijsverschil koop je dan weer een betere fiets.

Wij hebben gekozen voor de Vitesse D7 van Dahon. Deze plooifiets weegt 11,7 kilogram, wat behoorlijk goed is voor zulke fietsen. Deze heeft 7 versnellingen. Het berijdersgewicht (inclusief bagage is 105 kg) en de berijderslengte is 193 cm. Deze fiets heeft een bagagedrager + snelbinder en een zijstandaard. De banden zijn 20″. Er is achterverlichting voorzien, vooraan hebben we een eenvoudig lichtje gemonteerd. We hebben hier nu al een aantal weekends mee gependeld en zijn zeer tevreden over het rijcomfort, de grootte van de fiets in opgeplooide staat, het gewicht, de versnellingen en eigenlijk gewoon de fiets in zijn geheel.

Natuurlijk staan ze hier in Nederland als ultiem fietsland veel verder mee. Zij deden in 2009 een grote vouwfietsentest die heel nuttig is om te raadplegen, al was het maar omdat er zaken in overweging worden genomen waar je misschien nog niet aan gedacht had. Hier vind je een leuk en handig (uiteraard Nederlands) filmpje waar een hoop Nederlanders plooifietsen testen:

Tot slot raad ik je echt aan om de fiets die je wil kopen grondig te testen: eens mee rondrijden en eens op- en ontvouwen. Vergelijk ook eens wat merken en modellen, dit is het uiteindelijk echt waard!

Heb je nog vragen? Shoot!
Heb jij een plooifiets gekocht en wil je je ervaring delen? Reacties welkom!
Ben jij het niet eens met bepaalde stellingen of heb je tegenovergestelde ervaringen of bemerkingen? Laat ze dan zeker achter!

In deze blogpost kan je een tabelleke bekijken waarin de Dahon, Brompton en de bTwin met elkaar vergeleken worden.

12 gedachtes over “50. Fiets plooien en we zijn weg!

  1. Zeg ik kwam hier via ‘random post’.. Maar; ik zag nergens in jullie overwegingen “wat er aangeboden werd op de tweedehandsmarkt”. Dan is een merk met goede reputatie vaak goed te betalen en dan is niet alleen het vervoer het meest duurzaam, maar ook het middel.

    • Dat ontbreekt inderdaad in de post, maar niet in de overweging die we toen hebben gemaakt. Ik heb eigenlijk een hele tijd gekeken en het was altijd hetzelfde: ofwel was het een supermarktmerk dat er niet al te betrouwbaar uit zag aan een goede prijs (maar dan niet eens veel beter dan de prijs die we nu betaald hebben), ofwel was het een Brompton ofzo, maar was de vraagprijs dan ook nog heel hoog… Ik probeer daar inderdaad ook steeds rekening mee te houden, om daar te kijken en te kopen indien mogelijk, maar dat is spijtiggenoeg niet gelukt voor onze fietsen..

  2. Goeiedag!
    Ik kwam op deze blog omdat ik opzoekwerk deed over de aankoop van een vouwfiets. Net zoals jullie kwam ik na een tijdje informatie opzoeken en prijzen vergelijken uit bij de Dahon D7. Ook op de site van fietskopen.Be. Ik vroeg me af of jullie naar de winkel toe zijn gegaan, of de fietsjes online hebben besteld. En indien online besteld, hoe de service was.
    Wegens de openingsuren is het voor mij immers onmogelijk daar te geraken, en ik heb ook geen auto.
    Alvast bedankt! Aan dit blogbericht heb ik veel!

    • Hoi Ludwine,
      Wij zijn ze uiteindelijk gaan halen, maar ze zijn echt supervriendelijk!
      Op een later moment hebben we een roeitrainer gekocht die wel geleverd is bij ons: die man was heel vriendelijk en heeft het toestel met mijn vriend naar boven gedragen.
      Wij hebben de fietsen nu bijna een jaar, gebruiken ze wel niet dagelijks, maar zijn er echt tevreden van. Het enige waar je op moet letten, is dat de banden goed opgepompt zijn, dan kan je echt vliegen 🙂
      Je kan altijd eens bellen als gewoon online bestellen je afschrikt (bel dan naar de vestiging in Aarschot). De man is een Nederlander met een gevoel voor commerce, maar even goed voor klantenbinding en klantentevredenheid. Na een half jaar herkende hij ons nog en wist hij nog dat we plooifietsen bij hem gekocht hadden (en aan het tempo dat die daar buitenvliegen is dat echt een prestatie!).
      Als ik nog met iets kan helpen, laat je het maar weten, ik ben blij dat mijn blogpost nuttig was voor je!
      Groetjes, Isabel

  3. Pingback: 130. Ervaringen met de plooifiets « My Green Way of Life

  4. Pingback: 142. Green Way of Life bestaat 3 jaar :-) « My Green Way of Life

    • Hoi Esther,

      Ik heb nog niet gereden met een Symex-plooifiets en heb er precies ook nog niet zoveel zien rijden? Heb jij er één? Ik ben altijd benieuwd naar nieuwe ervaringen! Decathlon heeft nu bijvoorbeeld ook een nieuwe plooifiets, ook daarvan zou ik graag weten wat de ervaringen zijn! Maar ik kan (spijtiggenoeg 🙂 ) natuurlijk niet elke plooifiets kopen om die even te testen.. Als je iemand kent die er één heeft, mag je altijd de gegevens eens doormailen op greenwayoflife [at] hotmail [dot] com, gesteld dat die persoon open staat om hier wat vraagjes over te beantwoorden hé 😉

      Groetjes, Isabel

  5. Tja. Elk heeft zijn eigen prioriteiten zeker? Kwaliteit van de componenten maakt daar deel van uit, rijcomfort, wat je krijgt voor je centen en hoe compact de fiets kan gevouwen worden. Voor elk van die aspecten scoort elke vouwfiets weer verschillend. Als het gaat om snel en heel compact opvouwen, staat Brompton telkens weer aan de top. Maar ik vond die dingen niet zo geschikt als je wat verder moet rijden.
    Mijn keuze werd een (amper gebruikte, tweedehandse) Birdy Speed. Weegt 10 kg, is voor en achter geveerd en rijdt vergelijkbaar met een goede toerfiets. Alleen: zo’n Speed is erg karig uitgerust, maar gelukkig is de producent (Riese und Müller) typisch Duits en zijn er dus heel wat opties. Spatborden bijvoorbeeld (check), zijstandaard (check), bagagedrager (check). Nadien maakte ik er een nieuwe voorwiel voor met naafdynamo en kwam er verlichting voor en achter die hierdoor van stroom voorzien wordt. Bij een nieuwe kun je dat natuurlijk mee bestellen.
    Na twee jaar gebruik moet ik zeggen dat zo’n Birdy fantastisch rijdt. Hij is alleen minder geschikt voor wie er elke dag mee op de trein wil, want je krijgt hem niet tussen twee zitbanken (dat lukt ook niet met bijvoorbeeld een Dahon). Je kunt er wel 50 of 100 km op een dag mee afleggen en dat doe je niet met de meeste vouwfietsen. Vorig jaar ging die Birdy, samen met een fietskar, mee op de Thalys en TGV, om dan in Frankrijk gebruikt te worden voor een fietsvakantie.
    In elk geval moet je, zoals je zegt, altijd een testrit maken. Ze rijden allemaal verschillend.

  6. Ik koos zelf voor een Brompton, nu ongeveer anderhalf jaar geleden. Het is voor intensief gebruik, dagelijks van huis naar station en van station naar werk, en soms in het weekend nog als we een stad bezoeken! Héérlijke fiets, zelfs voor lange afstanden, en één van de meest compacte plooifietsen vind ik. Ook erg gemakkelijk dat je ermee kan rijden in geplooide toestand (voor je uit rollen). Dat heeft bij mij de doorslag gegeven. Natuurlijk is het enorme hap uit het budget, maar via de fietsvergoeding haal je dat er wel wat uit, veronderstel ik…

    • Bedankt voor je reactie!
      Inderdaad, ik kan je redenering helemaal volgen. Als het bij mij voor frequent gebruik zou zijn, zou ik ook geen seconde twijfelen en voor de Brompton gaan. Bij geregelde pendelaars zie je die ook veruit het meest en hun iets lager gewicht, het feit dat ze iets beter plat plooien en die wieltjes om ze voort te duwen in opgeplooide toestand geven dan zeker de doorslag! Ondertussen hebben we onze plooifietsen 4 jaar en zijn we nog steeds tevreden, zeker waarvoor ze bij ons moeten dienen. Nu we in Muizen wonen en er (nog) geen Cambio-standplaats is in Muizen, gaan ze bv ook handig zijn om een Cambio-wagen op te halen.

  7. Pingback: 245. Zet je schrap voor de Week van de Mobiliteit! | My Green Way of Life

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s