48. Veggie leven

Mijn vriend en ik hebben enkele jaren geleden beslist om ons vleesverbruik drastisch in te krimpen. Momenteel eten we slechts héél sporadisch vlees, met name op familiefeesten en dergelijke, kwestie van niet een volledig alternatief menu voor ons tweetjes te vragen. Vis eten we nog wel, maar daar proberen we wel aandacht te hebben voor duurzame visvangst, mede aan de hand van de viswijzer van WWF.

In onze omgeving zijn niet alle reacties even positief of begrijpend, de waarom-vraag blijft altijd hangen, ookal wordt ze niet uitgesproken. Sinds we vegetarisch eten hebben we echter véél meer plezier gekregen in het koken en het eten. We eten veel gevarieerder en proberen heel veel nieuwe dingen uit.

Mijn vriend wil onze kinderen graag ook vegetarisch opvoeden, maar dat zie ik voorlopig nog niet helemaal zitten: ik ben van mening dat een kind elke smaak moet leren kennen in zijn kindertijd en dat hoeft heus niet door elke dag een portie vlees op zijn bordje te leggen! Ik zie het eerder als een donderdag vleesjesdag : één dag in de week vlees voor mijn kinderen om toch een beetje kennis te maken met de smaken. Niets belet ons om op dat moment te kiezen voor biologisch vlees.

Op mijn werk reageren mijn collega’s heel normaal: een oudere collega van mij is ook vegetarisch dus zij heeft ervoor gezorgd dat ze op dat vlak al wel wat meer open minded zijn :-)

Mijn mama is echter moeilijker te overtuigen : als biologe van opleiding die ook voedingsmiddelentechnologie geeft ziet zij veel meer problemen in het vegetarisme dan nodig. Ook ik blijk na bloedtesten voldoende een voldoende hoog ijzergehalte en B12 te hebben, dus wat dat betreft zeker geen probleem. Toch leidt dit soms tot grappige situaties : wanneer we onlangs in een (voornamelijk) veggie restaurant gingen eten en zij een vegetarische pasta had, vroeg ze een extra portie kaas “kwestie van toch haar dierlijke eiwitten binnen te krijgen” :-)

Ik denk niet dat je vegetarisme kan opdringen, maar doordat, als wij bezoek krijgen we vegetarisch koken en onze gasten hier vaak aangenaam verrast door zijn, toon je op een positieve manier dat vegetarisch leven zeker geen beperkingen hoeft in te houden, integendeel!

Ik zal in de toekomst zeker nog terugkomen op dit thema, maar voorlopig beperk ik me tot het aanbevelen van enkele websites:

  • Etisch Vegetarisch Alternatief : www.vegetarisme.be : een zeer goede en uitgebreide site, waar je niet alleen een heleboel redenen vindt om het met minder vlees te stellen, maar onder andere ook héél lekkere recepten kan terugvinden !
  • Veggie Leven : www.veggieleven.be : een site over leven als vegetariër in Vlaanderen met onder andere recensies van allerhande vegetarische restaurants in Vlaanderen : zeker de moeite om zo eens een aantal nieuwe veggie restaurants te leren kennen !
  • Vegatopia : www.vegatopia.com/vega/ : een interessante en mooie Nederlandse website over vegetarisch eten, in handen van een heuse redactie
  • Vegetarisch genieten : www.vegetarischgenieten.com/ : een heel boeiende Nederlandse website over vegetarisme
  • … (er zijn ongetwijfeld nog vele andere websites, maar die vinden jullie al googelend wel terug!
En ook in Amerika beginnen ze stilaan overtuigd te raken, zoals dit leuke en goed in elkaar gestoken filmpje aantoont:
 

Geef een reactie

