39. Update van onze wormenbak :-)

In februari begonnen we met onze wormenbak. En daar waar veel beginners blijkbaar opstartproblemen hebben, was dit bij ons absoluut niet het geval. Het eten werd al gauw verteerd en aan het begin van de maand april kregen we ons eerste percolaat. Ondertussen zijn we aan onze volge,de bak begonnen. We hadden hiervoor eerst wat groenafval gespaard in een zak om goed te kunnen beginnen. Tot onze verbazing zijn de wormen nu al, op dag 2, de tweede bak aan het verkennen.

Daarnaast hebben we nu toch ook al 2 warme weken achter de rug en hebben we nog geen vliegje bespeurd in de buurt van onze wormenbak.

Nog even en we kunnen onze eerste bak eruit halen en bovenop zetten zonder deze aan te vullen, zodat de wormen eruit kruipen en we de bak wat kunnen laten drogen en de inhoud ervan kunnen gebruiken als compost.

We hebben het idee van een wormenbak ook verstuurd naar de milieudienst van de stad Leuven (omdat ze daar geen wormenbak ter beschikking stellen) en daar hebben ze na een zeer kleine steekproef en negatieve ervaringen van de deelnemers beslist om dus geen wormenbakken ter beschikking te stellen. Tot op heden kunnen we hen hier alleen maar ongelijk in geven. Wat wél vermeld dient te worden, is dat je nauwgezet met je bak moet omgaan: je moet wat interpreteren of je meer dan wel minder moet geven, je moet zorgen voor wat afwisseling aan materiaal in de bak, … In een goed werkende wormenbak vind je de meeste wormen op een diepte van 5 à 15 cm. Zit de meerderheid dieper, dan voeder je te snel. Zitten de wormen massaal aan de oppervlakte, dan mag je iets meer voedsel geven. Maar opgelet: in het laatste geval kan het ook zijn dat de wormen vluchten uit de verzuurde massa dieper in de bak. Graaf dan iets lager om dit na te gaan. Deze “controle” wordt op de duur een gewoonte waardoor we daar nu al veel minder aandacht aan moeten besteden.

Voor elk geval van twijfel, consulteer de brochure van OVAM, die ook onze houvast is geweest door hier te klikken. Alle reacties en/of vragen van (toekomstige) wormenbakhouders zijn uiteraard zeer welkom!

Update: een foto van ons zwarte goud 🙂 a.k.a. percolaat dat als 1/10de percolaat en 9/10de water een perfecte voeding is voor je planten. Onze ouders zijn ondertussen al fan en vragen steevast naar een flesje als ze hier langskomen. Dit was onze oogst van een (goede) maand:

percolaat - ons zwarte goud 🙂

6 gedachtes over “39. Update van onze wormenbak :-)

  1. Waar heb je je wormenbak vandaan? Ik zoek namelijk een goedkope bak aangezien ik er ook gezien heb van €125. Dat is mij veel te duur. Toch ben ik enthousiast genoeg om eens het net af te speuren.
    Ik ben ook beginnend tuinier en ecoloog als ik het zo mag noemen. Ik ben ook mega trots op de opbrengst die mijn tuintje dit jaar heeft opgeleverd. (eerste jaar!) Misschien kun je een collega tuinier helpen?

    groetjes mark

  2. Hallo Mark,

    Heel erg bedankt voor je reactie!
    Wij wonen in Leuven, en daar verkopen ze geen wormenbakken via de milieudienst van de gemeente.
    Onze ouders wonen respectievelijk in Geel en Mechelen, en daar verkochten ze die wél via de gemeenten.
    We hebben dan gekozen voor Geel omdat dat de goedkoopste was, dat was slechts 13,50 euro, dus een héél pak minder dan die 125 euro!
    Voor meer algemene info over de wormenbak kan je hier kijken: https://greenwayoflife.wordpress.com/2011/01/15/31-een-wormenbak/
    Misschien kan je dus bij je gemeente eens horen? Een andere optie is bij eventuele Belgische vrienden eens horen of zij geen wormenbak voor je willen aanschaffen via de milieudienst. Het systeem dat wij hebben (je kan het op het prentje goed zien) vinden wij érg goed.
    Laat me zeker iets weten als je er niet aan zou geraken, ik heb nog eens gegoogled maar vind voorlopig inderdaad ook geen goedkope wormenbakken…

    Groetjes
    Isabel

  3. Beste Isabel en Mark,

    Volgend weekend (7, 8 en 9 oktober) zijn er tuindagen in Beervelde (tussen Gent en Antwerpen). Sinds kort vertegenwoordig ik een Franse firma die goedkope en originele compostbakken op de markt brengt. We hebben daar ook een stand en kunnen de nodige uitleg geven.

    Als jullie interesse hebben, laat me iets weten. Dan kan ik nog een uitnodiging opsturen.

    Proficiat, Isabel, met het prachtige resultaat !

    Groeten,

    Brigitte

  4. Beste greenwayoflife-auteurs,
    Jullie wonen in het Leuvense, net als ik.
    Hebben jullie ooit plannen gehad om ook binnen te tuinieren?
    Ikzelf heb bv geen tuin, maar wel een grote vensterbank en ik heb mijn eeste experimenten al achter de rug met kleine kerstomaten.
    Dit jaar probeer ik met zoete paprika, look en tomaat om te starten.
    Misschien een topic voor jullie blog?
    Binnentuinieren.
    Mvg
    Guy

    • Bedankt voor je reacties!
      We zijn hier in het verleden al eens mee begonnen, (zie bijvoorbeeld deze post http://tinyurl.com/7ylxvyf en http://tinyurl.com/75kpg3w).
      Het probleem was dat we in deze wijnkistjes dikke plastic hadden gelegd en vervolgens van die drainagekorrels en dan goede grond.
      In het begin ging dit goed, maar na een tijdje was het echt moeilijk om de bewatering ervan goed te doen, er was immers geen afwatering mogelijk…
      De plantjes stonden net achter het raam, naar het raam van de zuidkant gericht, maar dit is eigenlijk niet helemaal goed gegaan. Voorheen heb ik wel al eens kerstomaatjes op mijn vensterbank gekweekt en dat was inderdaad wel goed gegaan. Voorlopig hebben we alleen aardbeien staan op de vensterbank (in een gewone lange bloembak mét drainage), maar we gaan zeker proberen om dit jaar nog eens iets toe te voegen 🙂
      Groetjes, Isabel

  5. Pingback: 103. Juni compostmaand « My Green Way of Life

Geef een reactie

