26. De wereld morgen

Je hebt misschien al gemerkt dat ik een banner van DeWereldMorgen op mijn blog heb geplaatst. Tot nu toe heb ik nog niet de kans gezien hieraan een post te wijden, maar voilà nu is het dan zover!

DeWereldMorgen is een website die je eigenlijk verplicht in je Favorieten, RSS-feeds, … moet zetten. Het is namelijk dé bron van informatie waarover je nu moet / wil beschikken. Ik laat hen eerst zelf even aan het woord:

Te commercieel, te oppervlakkig, te sensationeel, te haastig. Nooit eerder lagen de media zo zwaar onder vuur. Die steeds luider klinkende mediakritiek komt er op een moment dat de toekomst van de commerciële media onzeker is. Mediabedrijven slanken af, bekwame journalisten belanden op straat. Een antwoord op de opkomst van het internet hebben de kranten nog niet gevonden.

DeWereldMorgen.be wil op een bescheiden manier tonen dat niet alles kommer en kwel is in medialand. Bij DeWereldMorgen.be lopen we niet gebukt onder de commerciële logica. DeWereldMorgen.be behoort tot geen enkele commerciële mediagroep en geen enkele mediamagnaat kijkt ons op de vingers. De zoveelste uitweiding over De slimste mens of episode 1001 in de carrière van Britney Spears laten we graag over aan onze collega’s. Zo kan DeWereldMorgen.be zich concentreren op wat echt belangrijk is, op wat je moet weten om onze complexe wereld te begrijpen.

(de rest van hun voorstelling lees je hier)

De afgelopen week maakte de hetse rond wat Woestijnvis had gedaan, de noodzaak aan deze bron voor media eens te meer pijnlijk duidelijk… Voor wie nog niet weet over wat het precies gaat: woensdag 16 juni lekte uit dat Woestijnvis al meer dan een jaar lang de pers belaagde met allerlei nepberichten. De resultaten van de onderzoeken werden de wereld ingestuurd door het neponderzoeksbureau Data Driven.  Woestijnvis deed haar werk goed. Er was een professioneel gemaakte website waarop de nodige referenties stonden en er werden aan de lopende band persberichten verstuurd. De berichten geraakten dan via Belga in nagenoeg alle reguliere media.

Het is belangrijk dat we ons bewust zijn van het feit dat wat we in de media horen en lezen niet noodzakelijk waar is. Daargelaten dat er enige waarheid in zit, is er nog het risico dat de invalshoek vanwaaruit het artikel geschreven werd, de inhoud dermate kleurt dat je nog amper van waarheid kan spreken…

DeWereldMorgen.be moet het redden zonder riant startkapitaal en kan alleen maar groeien dankzij de steun van lezers en sympathisanten. Het lot van DeWereldMorgen.be ligt dus volledig in uw handen. Daarom wil ik er bij deze dus graag voor zorgen dat zij nog een paar extra lezers krijgen!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s