14. Een wild hoekje in de tuin !

Heb je een zonnig hoekje in je tuin waar bijna niemand komt (bij voorkeur bij een haag)? Laat wilde planten hier spontaan groeoen: hoe armer de bodem, hoe meer soorten er komen! Leg er een hoop stenen (voor hagedissen, spinnen, mossen, varens, …) en stronken (voor zoogdiertjes, houtverterende insecten, zwammen, …). De natuur doet de rest!

Dit bloemenweitje vol klaprozen, korenbloemen en andere bloemen die bestuivende insecten aantrekken, krijgt al vlug veel dieren te gast. En, als kers op de taart, vergt het weinig onderhoud: één maaibeurt in juni en één in september. Normaal hoef je zelfs niet te sproeien!

bron: 366 tips voor de biodiversiteit

Ik probeer in onze tuin ook af en toe een hoekje te creëren zoals hierboven beschreven. (Al hebben mijn ouders de neiging om er steeds een ‘proper’ tuintje van te maken). Vandaag heb ik een nestje met eitjes gevonden in onze tuin (en dat op Pasen 🙂 ): hét bewijs dat de beestjes zich op hun gemak beginnen voelen.  Ik heb eens op internet gekeken en ik denk dat het eitjes van een roodborstje zijn (de ouders waren niet in de buurt). We hebben in de winter ook al vaak roodborstjes gezien aan onze voederplaatsjes, dus het zou wel eens best kunnen!

Update: ondertussen heb ik ontdekt dat de eitjes van een merel zijn… Ik hoop dat ze lang mogen leven, dat de katten hen gerust laten en dat er geen baby uit het nest valt… Enkele jaren terug heb ik zo een babytje opgevangen dat op 1m van onze kat bibberend op zijn dood zat te wachten, gelukkig was ik net op tijd. Met zaadjes en drank uit een pipetje is het gelukt en is hij op een dag weggevlogen. Maar het is toch altijd beter als het op de gewone manier kan gaan!

4 gedachtes over “14. Een wild hoekje in de tuin !

  1. Hihi, ik denk dat een roodborstje niet zo’n grote eitjes kan leggen. Misschien wat bijles vragen aan Sofie van Robin? (ik zal dan best meegaan 😉 ) Het nest zit wel niet echt op een kat-veilige plaats… Redelijk laag bij de grond? Merels doen dat vaak 😦

  2. Mmmm 🙂 zo groot zijn de eitjes niet en qua kleur enzo was het heel gelijkend… Nu ja, het is inderdaad wel wat verscholen in een struik, maar vrij dicht bij de grond en nu valt het nog mee, maar eens ze uitkomen en volop aan het piepen zijn zal ik iets moeten verzinnen om de katten op afstand te houden…

  3. Pingback: 2010 overzicht « My Green Way of Life

Geef een reactie

